قايقراني

تابلوي مهمانی قایقرانی (Boating Party) یک نقاشی رنگ روغن اثر هنرمند آمریکایی مری کاسات است که در سال ۱۸۹۳ منتشر شد. از سال 1963 در مجموعه گالری ملی هنر قرار دارد.
کاست در زمستان 1893-1894 در آنتیب، در ریویرا فرانسه، مهمانی قایقرانی را نقاشی کرد. کاسات ژانویه و فوریه 1894 را در ویلا “La Cigaronne” در Cap d’Antibes با مادرش گذراند. کاسات 49 ساله بود که پارتی قایقرانی را نقاشی کرد. 1893 برای او سال موفقی بود: او نقاشی دیواری زن مدرن را که برای ساختمان زن در نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو در سال 1893 سفارش داده شده بود، تکمیل کرده بود. نمایشگاه او در سال 1893 در گالری دوراند-روئل با استقبال خوبی مواجه شد. و دولت فرانسه تصمیم گرفته بود یکی از نقاشی های او را برای موزه لوکزامبورگ خریداری کند.
شرح:
مهمانی قایقرانی زن، نوزاد و مرد ناشناسی را در یک قایق بادبانی به تصویر می کشد. این قایق دارای یک عقب قایق، بدون بوم و دارای سه ناو است. داخل قایق به رنگ زرد توصیف شده است. این یک نقاشی غیرمعمول در œuvre کاسات است. در حالی که موضوع آشنای مادر و فرزند او را نشان می‌دهد، بیشتر نقاشی‌های دیگر او در فضای داخلی یا باغ‌ها قرار دارند. این همچنین یکی از بزرگترین نقاشی های رنگ روغن او است.
چاپ های چوبی ژاپنی:
در سال 1890 کاسات از نمایشگاه بزرگ چاپ ژاپنی در مدرسه هنرهای زیبا در پاریس بازدید کرد. مری کاسات صاحب چاپ های ژاپنی کیتاگاوا اوتامارو (1753-1806) بود. نمایشگاه هنر ژاپن در دوراند-روئل مهمترین تأثیر را بر کاسات نشان داد.
ادوارد مانه (نقاش فرانسوي) پیشنهاد می کند که کاسات ممکن است از قایق سواری ادوارد مانه در سال 1874 الهام گرفته باشد.
قایق سواری در چهارمین نمایشگاه امپرسیونیست در سال 1879 به نمایش گذاشته شد، جایی که استقبال خوبی از آن نشد. با این حال، کاسات، دوستش لوئیزین هاومایر را متقاعد کرد که آن را بخرد. بسیاری از آثار مجموعه هاومایر به موزه متروپولیتن واگذار شد، اما برخی از آثار به فرزندان هاومایر سپرده شد و از آن زمان در جای دیگری به پایان رسید.
تحلیل و بررسی:
مورخ هنر و مدیر موزه فردریک آ. سوئیت آن را «یکی از جاه‌طلبانه‌ترین نقاشی‌هایی که تا به حال انجام داده» می‌نامد. تحلیل او در سال 1966 بر تعادل “شبه تاریک قدرتمند قایق‌ران”، زاویه بین پارو و بازو که “به شدت به مرکز ترکیب به سمت مادر و کودک می‌خورد” و “لطیف و زنانه” تمرکز می‌کند. كاسات افق را در بالای قاب به مد ژاپنی قرار داد.
میراث:
در سال 1966، این نقاشی بر روی تمبر پستی ایالات متحده ظاهر شد.
منبع: ويكي پديا
برگردان و ويرايش متن: سروش بي دل

فرم درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!