شاباس

(اميل شاباس) (۷ مارس ۱۸۶۹ – ۱۰ مه ۱۹۳۷) (سن: 68) (ملیت: فرانسوي) (سبك: كيچ)

 

پل اميل شاباس (Paul Émile Chabas) (زاده ۷ مارس ۱۸۶۹ – درگذشت ۱۰ مه ۱۹۳۷) نقاش و تصویرگر فرانسوی و عضو آکادمی هنرهای زیبا بود.
او در نانت متولد شد و آموزش هنری خود را زیر نظر ویلیام آدولف بوگرو و تونی رابرت فلوری گذراند. او برای اولین بار در سال 1890 در سالن به نمایش گذاشت. چاباس با Joyeux Ébats برنده جایزه ملی در سالن پاریس در سال 1899 شد. او در نمایشگاه جهانی 1900 مدال طلا دریافت کرد و در سال 1912 نشان مدایل افتخار را دریافت کرد. موضوع مورد علاقه او یک زن جوان برهنه در یک محیط طبیعی بود. او یکی از بزرگترین نقاشان برهنه اروپا به حساب می آمد.
مشهورترین نقاشی او، صبح سپتامبر (1912)، در ماه مه 1913، زمانی که آنتونی کامستاک، رئیس انجمن سرکوب بداخلاقی نیویورک، علیه این نقاشی به عنوان ظاهراً غیراخلاقی اعتراض کرد، به یک “رسوایی موفقیت آمیز” در ایالات متحده تبدیل شد. . چاباس از جنجال بر سر این تابلو به شدت ناراحت بود. برای مدتی در جنوب فرانسه به دنبال ناشناس ماندن بود. تبلیغات زیادی صورت گرفت و بازتولید این نقاشی تا سال‌ها پس از آن به سرعت به فروش رفت. سپتامبر مورن اغلب به عنوان نمونه ای از کیچ ذکر شده است. چاباس از شناسایی مدلی که موضوع نقاشی بود خودداری کرد و از او فقط به عنوان “مارته” یاد کرد. با این حال، جنجال در مورد مدل نقاشی از بین نرفت. در اواخر سال 1935، شایعه ای منتشر شد که زن جوان در فقر به سر می برد و چاباس نامه هایی از مردم ایالات متحده دریافت می کرد که می خواستند به کمک او بیایند. او همچنین به یاد می آورد که وقتی بیش از بیست سال قبل این نقاشی توسط برخی در ایالات متحده ناشایست تلقی می شد، چقدر آزرده شد.
چاباس برای اولین بار در سال 1914 برای یک فصل نقاشی از ایالات متحده بازدید کرد. قبل از سفر، او در مورد شایعاتی که از ایالات متحده خوشش نمی آمد اظهار نظر کرد، زیرا پس از شروع جنجال در مورد این نقاشی، از فروش سپتامبر مورن به یک ناشر روزنامه آمریکایی خودداری کرد. چاباس گفت که در اصل قصد فروش این تابلو را نداشته است، زیرا این نقاشی مورد علاقه همسرش بوده است. هنگامی که او در سال 1912 در سالن پاریس وارد نقاشی شد، قیمتی را 10000 دلار تعیین کرد که معتقد بود هیچ کس نمی‌پردازد. لئون مانتاشف، پسر بزرگ نفت الکساندر مانتاشف، مایل بود این قیمت را برآورده کند و این نقاشی به او فروخته شد. چاباس در اواخر عمرش گفت که عاشق این نقاشی است که برخی آن را شاهکار او می نامند. در حالی که چاباس گفت که فکر می کند چنین است، او مطمئن بود که “در آن تمام آنچه من از نقاشی می دانم وجود دارد”. او اظهار داشت که از بازتولید بسیاری از این نقاشی پولی به دست نیاورده است، اگرچه بسیاری دیگر این کار را کردند. چاباس خاطرنشان کرد که کسانی که از کار او سود برده اند “آنقدر متفکر نیستند که حتی یک جعبه سیگار برای من بفرستند.”
در دهه 1890، چاباس کتاب‌هایی از نویسندگانی مانند پل بورژه و آلفرد دو موسه را به تصویر کشید. او همچنین چند کار تصویرگری برای ناشر فرانسوی آلفونس لمر انجام داد. او در سال 1921 به عضویت آکادمی هنرهای زیبا درآمد و در سال 1928 نشان لژیون افتخار را دریافت کرد. از سال 1925 تا 1935 رئیس انجمن هنرمندان فرانسوی بود. او پس از یک بیماری طولانی در 10 می 1937 در پاریس درگذشت. چاباس که اکنون بیوه شده بود، در اتاقی درگذشت که تنها یک تابلو در آن وجود داشت – کپی از صبح سپتامبر که از حفظ نقاشی کرده بود.
مرگ: او در سن 68 سالگي درگذشت.

منبع: ويكي پديا
برگردان و ويرايش متن: سروش بي دل

شاباس 1
اثري از اميل شاباس، نقاش فرانسوي

لطفا براي دريافت مشاوره رايگان و ثبت سفارش، فرم زير را تكميل نماييد تا در اولين فرصت با شما تماس بگيرم.

error: Content is protected !!