(دوگ) (زادهٔ ۱۷ آوریل ۱۹۵۹) (ملیت: اسكاتلندي) (سبك: رئاليسم جادويي)

 

پیتر دوگ (Peter Doig) (زادهٔ ۱۷ آوریل ۱۹۵۹) یک نقاش اسکاتلندی است. او که یکی از مشهورترین نقاشان فیگوراتیو زنده است، از سال 2002 در ترینیداد اقامت گزیده است. در سال 2007، تابلوی قایق رانی سفید او در ساتبیز به قیمت 11.3 میلیون دلار فروخته شد و سپس رکورد حراجی برای یک هنرمند اروپایی زنده بود. در فوریه 2013، نقاشی او، خانه معمار در دره، به قیمت 12 میلیون دلار در حراجی لندن فروخته شد. جاناتان جونز منتقد هنری درباره او گفت: “در میان همه مزخرفات، فریبکاران، مزخرفات لفاظی و زباله های محض که برای هنر در قرن بیست و یکم می گذرد، دایگ جواهری از تخیل واقعی، کار خالصانه و خلاقیت فروتنانه است.”
پیتر دوگ در ادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد. در سال 1962 با خانواده اش به ترینیداد نقل مکان کرد، جایی که پدرش با یک شرکت حمل و نقل و تجارت کار می کرد و سپس در سال 1966 به کانادا رفت. او برای تحصیل در مدرسه هنر ویمبلدون در سال‌های 1979-1980، مدرسه هنر سنت مارتین از سال 1980 تا 1983 و مدرسه هنر چلسی در سال‌های 1989-1990 به تحصیل پرداخت و در آنجا مدرک کارشناسی ارشد گرفت. در سال 1989، این هنرمند به همراه دوست خود هایدن کوتام به عنوان یک کمد در اپرای ملی انگلیس مشغول به کار شد.
دوگ در سال 2000 برای بازگشت به ترینیداد دعوت شد تا با دوست و نقاش همکارش کریس اوفیلی، اقامتگاه یک هنرمند را بگیرد. در سال 2002، دوگ به جزیره بازگشت و در آنجا استودیویی را در مرکز هنرهای معاصر کارائیب در نزدیکی بندر اسپین راه اندازی کرد. او همچنین استاد آکادمی هنرهای زیبا در دوسلدورف آلمان شد.
بسیاری از نقاشی‌های دوگ مناظر هستند، تا حدودی انتزاعی، و تعدادی از آنها به صحنه‌های برفی دوران کودکی او در کانادا بازمی‌گردد. او برای کارهای فیگوراتیو خود از عکس‌ها، بریده‌های روزنامه، صحنه‌های فیلم، جلد آلبوم‌های ضبط‌شده و کارهای هنرمندان قبلی مانند ادوارد مونک الهام می‌گیرد. مناظر او به صورت رسمی و مفهومی لایه‌بندی شده است و از هنرمندان مختلف تاریخی هنری، از جمله مونک، اچ. وسترمن، فردریش، مونه و کلیمت. در حالی که آثار او اغلب بر اساس عکس های یافت شده (و گاهی اوقات به تنهایی) است، اما به سبک فوتورئالیستی نقاشی نمی شوند. در عوض، Doig از عکس‌ها به عنوان مرجع استفاده می‌کند. در مصاحبه‌ای در سال 2008، دوگ به استفاده‌اش از عکس‌ها و کارت پستال‌ها به‌عنوان نقاشی «به‌واسطه» اشاره کرد و خاطرنشان کرد که نقاشی‌های او «هیچ تلاشی برای انعکاس محیط انجام نمی‌دادند».
مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی دوگ از کالج هنر چلسی، جایزه معتبر هنرمند Whitechapel به او اهدا شد که در نمایشگاه انفرادی در گالری هنری Whitechapel در سال 1991 به اوج رسید. آثار مهمی از جمله Swamped (1990)، Iron Hill (1991) در نمایشگاه Whitechapel گنجانده شد. ، و خانه معمار در دره (1991). خانه معمار در دره (1991) خانه مدرنیستی ابرهارد زیدلر در روزدیل در قلب دره تورنتو را نشان می دهد.
دوگ مجموعه‌ای از نقاشی‌ها از آپارتمان‌های زندگی مشترک مدرنیستی لوکوربوزیه به نام l’Unité d’Habitation در Briey-en-Forêt در فرانسه خلق کرد. در اوایل دهه 1990، دایگ با گروهی از معماران و هنرمندانی که از این ساختمان کار می کردند، درگیر شد. ساختارهای شهری مدرن تا حدی توسط جنگلی که آنها را احاطه کرده آشکار و پنهان شده اند. همانطور که Doig توضیح می دهد: “وقتی در یک محیط شهری قدم می زنید، عجیب بودن معماری را بدیهی می دانید.”

منبع: ويكي پديا
برگردان و ويرايش متن: سروش بي دل

dog
اثري از دوگ، نقاش اسكاتلندي

لطفا براي دريافت مشاوره رايگان و ثبت سفارش، فرم زير را تكميل نماييد تا در اولين فرصت با شما تماس بگيرم.

error: Content is protected !!